Pavel Lacina jednoho dne sedá za volant svého vozu a vydává se po dálnici D1. Jeho vůz je silný a pod kapotou má o mnohem více koní než vůz, který se dostává před něho. Nyní nastane situace, kterou jako řidič znám sám. Někdy se mi takováto podobná situace stane a jsem její obětí, jindy jsem jen krok od toho takovou situaci učinit sám. Lacinův vůz dojíždí před sebou pomalu jedoucí vůz a začíná ho dálkovými světly tzv. „problikávat“, udajně má i na předjíždějící vůz gestikulovat pro jeho pomalou rychlost. V ten samý moment vůz vytlačuje a nebýt průmyslových kamer, celá situace by z důkazního hlediska byla mnohem komplikovanější. Vytlačený vůz opouští v letu dálnici, několikrát se přetočí a skončí někde ve křoví. Silný vůz jede dál. Nu a jelikož došlo k protiprávnímu jednání a naplnění skutkové podstaty trestného činu, byly orgány činné v trestním řízení povinny ze zákona jednat a trestný čin vyšetřit a případně obžalovat a spravedlivě rozhodnout o vině a trestu. Připomenu, že orgány činné v trestním řízení jsou soudy, státní zastupitelství a policie ČR. Policie případ vyšetřila, sestavila důkazní materiál, spis předala dozorujícímu státnímu zástupci, který na základě policejní práce sestavil a podal k soudu obžalobu. Takže z podezřelého Laciny se v momentu stal obviněný a poté obžalovaný. Po dnešním dni je už nepravomocně odsouzený k trestu odnětí svobody. Městský soud v Praze ho odsoudil k pěti letům ve věznici. Jistě se bude Lacinův obhájce chtít do osmi dnů zákonné lhůty odvolat k soudu vyšší instance. Navíc Městský soud vydal ještě zákaz činnosti – tedy zákaz řízení. V rámci zákona č. 40/2009 Sb. trestního zákoníku, ale i zákona č. 141/1961 Sb. trestního řádu soudního, bych podotkl, že práce všech orgánů činných v trestním řízení byla precizní a shledávám jak výrok o vině, tak i výrok o trestu adekvátní vůči vysoce nebezpečnému a škodlivému společenskému jednání, kterého se Lacina dopustil vytlačením jiného vozu z dálnice. Pokus těžkého ublížení na zdraví, zejména formou použití automobilu, při obecném faktu všem známých statistik a následků dopravních nehod, řekl bych, že Lacina nemohl čekat ani nic jiného. Rozsudek a jeho odůvodnění, bych se odvážil tvrdit, přijme odvolací soud za svůj a Lacina bude pravomocně odsouzen k trestu odnětí svobody. Otázkou budou případná dovolání k Nejvyššímu soudu či případná ústavní stížnost. Poučení z toho plynoucí? Usedat za volant bez emocí, být po celou dobu řízení klidní, nebýt agresivní a možná si vzpomenout, že když jsme my ostatní byli v autoškole a nějaký čas po ní, také jsme jezdili pomalu a dělali chyby. Buďme tolerantní a opatrní ať nepřivodíme neštěstí sobě, svým blízkým nebo někomu jinému. Ostatně nezapomeňte s účinností od 1.1.2011 býti vybaveni novou lékarničkou ve svém voze, dle vyhlášky Ministerstva dopravy.
Blog | Marek Ouředník
Pirát z D1 vyslechl rozsudek
Jak hodnotit vytlačení z nejrušnější dálnice v Česku?