Reklama
 
Blog | Marek Ouředník

Občan zmůže více, než si myslí…

Na malé obci zajde občan za starostou do hospody, znají se, tykají si. Ve velkoměstě může mít občan pocit, často oprávněný, že má ke starostovi dosti "daleko"...

Každý z nás je občanem nějaké obce. Kdo je státním občanem České republiky a má na katastrálním území obce přihlášenu adresu trvalého pobytu, pak má tento občan rozsáhlý katalog práv směřujících nejen ke kontrole, jak je obec spravována, ale též práva jak ovlivnit chod, výkon obecní samosprávy – o tom se možná mnoho netuší!

Vyjděme ze základů. Obec je základní územní jednotka, jež je nadáná právní subjektivitou (právní osobnost), která disponuje majetkem a hospodaří dle přijatého rozpočtu. Obec má právo na samosprávu. Toto vše upravuje především hlava VII. Ústavy České republiky (z. č. 1/1993 Sb.). Obecní zřízení poté upravuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích. Tato problematika spadá pod oblast správního práva, jedná se o právo veřejné. Obec má své orgány. Tím základním je obecní zastupitelstvo, výkonným orgánem je rada obce a starosta zastupuje obec navenek. Vykonává-li obec samostatnou působnost, může v mezích zákona a v mezích právního řádu vydávat obecně závazné vyhlášky, tedy podzákonné právní předpisy. Vykonává-li obec přenesenou působnost, pak smí vydávat nařízení.

Pro občana obce (v případě, že je starší 18let) je poté velmi důležitý § 16 zákona o obcích:

Reklama

(jedná se o katalog práv občana vůči obci)

  1. Aktivní a pasivní právo směrem k obecnímu zastupitelstvu. Jinými slovy má právo volit a být volen do obecního zastupitelstva. Toto zastupitelstvo je voleno na čtyřleté období v tajných volbách, při kterých se uplatňuje všeobecné, rovné a přímé volební právo.
  2. Účast na hlasování v místním referendu.
  3. Vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem.
  4. Vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce.
  5. Nahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného účtu obce za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce, do usnesení rady obce, výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce a pořizovat si z nich výpisy.
  6. Požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů.
  7. Podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty; orgány obce je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů.

Je důležité vědět, že práva v bodech 3 až 7 může využít též fyzická osoba starší 18 za podmínky, že na území obce vlastní nemovitost. Ještě dodám, že hl. m. Praha má zvláštní postavení a proto je výše uvedený katalog zvlášte upraven i v zákoně č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, a sice v §§ 7 a 8 (jsou rozdělena na práva občana hl. m. Prahy a občana městské části).

Z výše uvedeného vyplývá, že občan obce může obec a její orgány nejen široce kontrolovat, ale též se podílet na rozhodovací činnosti a tu samotnout ovlivnit též. Nezáleží přitom na velikosti obce. Takto se můžete informovat, podat podnět či volit v malé obci nebo např. ve statutárním městě.

Není proto správné podléhat iluzi velkoměsta, že je vše natolik anonymní, že můj hlas a můj zájem není slyšet. Může být slyšet a platný je. I když obecně platí, že pokud je takových hlasů, např. v rámci spolku, pak je šance na úspěch jistě větší.

A proč to dělat? Jistě, není čas, nejsou peníze…Ale jde o okolí, ve kterém bydlíme, ve kterém žijeme. Chceme ho mít příjemné, obecně prospěšné a užitečné, chceme ho mít v odpovídajícím stavu atd.

Někteří jsou velmi aktivní:

  • http://www.praha7sobe.cz/
  • http://bubenecsobe.wordpress.com/nove-business-centrum-na-letne/
  • http://7bezhazardu.com/ (praktická aplikace zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu)